Tietoa elämäntapojen muuttamisesta

Voiko liikunta vaikuttaa rasvanpolttoon positiivisesti?

Kyllä, lihasmassa on kehon kalorinpolttaja. Keho kuluttaa hiilihydraattien ja rasvan sekoitusta. Matalan intensiteetin liikunta lisää hiilihydraattien ja rasvan polttoa.

Onko arkiliikunnasta todellista hyötyä?

Paljonkin! Liikunta on perustuote. Se lisää energiankulutusta ja kalorien palamista. Liikunta säätelee näläntunnetta. Saat tasaisemman verensokerin tason ja kykenet tuntemaan psyykkistä alkuperää olevan nälän ja todellisen nälän eron. Liikunta auttaa lisäksi laskemaan verenpainetta ja kolesterolia. Painonpudotus ei onnistu pelkästään liikunnalla. Rakennamme lihasmassaamme, saamme matalamman verenpaineen ja paremman aineenvaihdunnan, ehkä matalamman verensokerin. Liikunnallinen elämäntyyli lisää aineenvaihduntaa muutoinkin kuin vain liikunnan ajaksi. Slankan asiantuntijat suosittelevat vähintään puolen tunnin kävelyä päivittäin.

Tulisiko minun syödä jotakin erityistä ennen tai jälkeen liikunnan?

Tavallinen vesi on parasta. Kehon nestetasapaino on tärkeä. Ravintoa saat kolmen Slanka-ateriasi kautta, jotka mahdollistavat rasvan palamisen ja lihasten levon. Mikäli tuot enemmän energiaa kehoosi, ei varastoidun energian (rasvan) palaminen kehossa edisty. Slanka Maxi -ohjelmassa sinun kannattaa ottaa rauhallisemmin. Älä unohda, että sinun tulisi voida painonhallinnasta huolimatta hyvin!

Kuntosalin stepperi ilmoittaa minun polttaneen 420 kaloria. Voinko olla varma luvun paikkansapitävyydestä?

Rasvanpolttoon liittyy monia eri tekijöitä. Perintötekijät, sukupuoli, ikä, pituus, paino, liikeradat, hormonit, nesteiden juonti, ruoka, yms. Tarkkoja lukuja on mahdoton arvioida. Kuntoilulaitteet (myös askelmittarit, kuntopyörät, ym.) perustuvat keskiarvoihin luvuissaan, joten niihin kannattaa suhtautua varauksin. Gramma rasvaa on 9 kcal. Syödyssä rasvassa ja kehon rasvassa on eronsa. Jos tahdot pudottaa painoa kilon, tulee sinun polttaa noin 7 000 kcal (rasvakudokseen on sitoutunut hieman vettä). Tämä vastaa suunnilleen reipasta päivittäistä 60 minuutin kävelyä kuukauden ajan.

Vaikuttaako vähäkalorinen ruokavalio aineenvaihduntaan?

Uusin tutkimustieto osoittaa, että aineenvaihdunta seuraa niin painon nousua kuin laskuakin. Aiemmin vähäkalorisen ruokavalion uskottiin vaikuttavan siihen. Slanka on koottu sillä tavoin, että lihasmassan sijaan palaa rasva (VLCD-tuote). Slanka täyttää Eviran VLCD-tuotteille (erittäin niukkaenergiseen ruokavalioon tarkoitettu elintarvike) asettamat vaatimukset.

Voiko painonpudotus auttaa verenpaineen alentamisessa?

Ylipainoisilla ihmisillä on usein kaksinkertaistunut riski korkeaan verenpaineeseen. Tämä on tärkein riskitekijä vakavien sydänsairauksien kehittymisessä. Painonpudotus on ensimmäinen askel korkeasta verenpaineesta ja painosta kärsivien potilaiden hoidossa. Jo 10-20 %:n painonpudotus saattaa riittää monien potilaiden kohdalla verenpainelääkityksen lopettamiseksi tai annosten vähentämiseksi. Mikäli painosi alenee, kerro siitä lääkärillesi.

Kuinka tärkeää kaloreiden laskeminen todella on?

Saatujen kalorien määrä on ratkaisevaa painonpudotuksessa. Tarkemmin sanoen kyse on saatujen kalorien suhteesta kulutettuihin kaloreihin. On siis suureksi hyödyksi olla perillä siitä, mitä ruokasi sisältää.

Onko painon toistuva nousu ja lasku vaarallista?

Niin kutsuttu jojottelu on useimmiten merkki vääränlaisista ruokailutottumuksista, mikäli toistuvasti tavoitepainon saavuttamisen jälkeen palaamme vanhoihin paheisiimme. Slankanin painovalmentajat tarjoavat sinulle työkalun, jolla totutella uusiin ajatusmalleihin ja suhteeseen ruokaa kohtaan henkilökohtaisen käynnin tai etänä tapahtuvan sähköposti- ja puhelinviestinnän avulla. Uusimmat tutkimukset osoittavat, että on vaarallisempaa pysyä ylipainoisena kuin jojotella. Ylipaino itsessään on suuri terveysriski.

Tuleeko minun jatkaa syömistä toisella tavalla myös painonpudotuksen jälkeen?

Olet tehnyt muutoksen elämässäsi ja totuttautunut uusiin tapoihin ruoan ja muiden elintapojen suhteen. Pitääksesi kiinni painonpudotuksesta et voi palata vanhoihin tottumuksiin. Uuden elämäntapasi tulee kattaa koko elämä. Heti kun alat saada enemmän kaloreita kuin mitä kehosi tarvitsee, alkaa painosi nousta. Pysyttele lautasmallissa, älä santsaa ruokaa. Pidä kaukana ruoat, jotka sisältävät valkoista sokeria, jauhoa ja riisiä. Älä unohda liikunnan tärkeyttä. Löydä itsellesi sopiva rytmi. Viikon kokonaiskalorimäärän tasapainottamiseen yksinkertainen tapa on korvata 5-10 ateriaa / välipalaa viikossa Slanka-aterialla. Pitäydy lautasmallissa muilla aterioillasi.

Onko Slankan kuljettaminen lentokoneessa käsimatkatavaroissa sallittua?

Kyllä, siihen ei ole estettä. Nestemäisessä muodossa se kuitenkin on kiellettyä.